From Denmark with love

Vakantiehuisje Ajstrup Camping Denemarken

Ik dacht bij Denemarken aan ruige stranden, boetiekjes vol met mooie design spullen, hippe blonde meiden en een temperatuur zoals in Nederland. En het klopt! Wij worden wel blij van dit mooie rustige en down-to-earth-land. Vorig jaar zomer hadden we al bedacht dat we eens naar Scandinavië wilden. En omdat Denemarken meerder mooie plekken heeft, hebben we de reis opgesplitst. Eerst tien dagen op de strandcamping in Ajstrup en daarna nog vier dagen naar het kinderwalhalla in Billund, Lalandia met als klapper een bezoek aan Legoland. 




De camping ligt op ongeveer 10 km van Aarhus, de één na grootste stad van Denemarken. Ik viel de eerste dag met mijn neus in de boter toen we een bezoek aan Aarhus brachten er was een grote kleding- en vintagemarkt gaande was. Zo gaaf! Helaas waren de groene Nike Air Max-sneakers niet in mijn maat, maar we scoorden wel een paar vintage piloten-zonnebrillen. De keus was zo groot, dat ik eigenlijk wat hyper rondliep en niks voor mezelf kocht. We waren nog maar één dag in Denemarken en kon al niet stuk. Nou ja... ons huisje op de camping viel wat tegen, maar dat mocht de pret niet drukken. Er was genoeg te doen. 




De meisjes deden mee met alle activiteiten van de CampingKids; roosterden marshmallows en broodjes boven het kampvuur, deden mee aan de kinderbingo, schattenjacht en de kinderdisco. Ze maakten vriendinnetjes en speelden in de speeltuin. 



Ieder jaar nemen we een reisdagboek mee om al onze herinneringen in te bewaren. De folders, kassabonnetjes, snoeppapiertjes en de bermbloemen plakken we erin. Dit is wat ik heb meegekregen van vroeger. Met mijn ouders deden we dat ook altijd. Iedere dag schreven we een bladzijde in het schriftje over de vakantie. We hebben nog steeds erg veel lol als we de verhaaltjes terug lezen. Wij gingen vroeger altijd kamperen in Nederland en in mijn beleving was het iedere dag 30 graden. Nu ik de verhaaltjes van mijn ouders teruglees was dat niet het geval.






En we hadden deze weken mooi weer! In totaal vijf stranddagen, een cadeautje! In Denemarken is zon en 22 graden al een reden om de bikini aan te trekken en te zwemmen in zee. Ik nam wel een vestje of een grote sjaal mee voor als de zon even weg was. De stranden in Denemarken zijn adembenemend mooi. Zo schoon (het water en het strand) en heel rustig. Wopke leerde Madee vliegeren, Bente verzamelde gladde stenen en stokjes en ik las vier trillers. Op minder mooie dagen trokken we erop uit. Een paar uittips in de buurt van de camping en welke wij hebben bezocht: Moesgaard museum, Den Gamle By openlucht museum, Horsens stad en het ijscowinkeltje in Odder. 




Iets eerder dan geplant vertrokken we van de strandcamping naar een Bed & Breakfast in de buurt van Billund: Jelling een Vikingsdorp. De B&B was een oude boerderij en had een trampoline, een boomhut en konden een kampvuur maken. In het dorpje zat een fantastisch design winkeltje Kraes, het was ook het enige winkeltje in het dorp. Ik kon me niet meer beheersen en gaf mezelf onder andere de Kählervaas cadeau. Wist je trouwens dat Kähler het oudste merk van Denemarken is?








En toen door naar Lalandia (tralalalalaaa). Wat hebben de meiden genoten. Met onze rode armbandjes hadden we onbeperkt toegang tot het subtropisch zwemparadijs, Legoland, Monkytown en de Zoo. Ik had mijn camera niet mee naar het zwemparadijs en Legoland, maar daar kun je je vast wel een voorstelling van maken.




En dan is thuiskomen weer heel fijn. De souvenirs hebben een plekje gekregen, de armbandjes mogen af en kunnen ook in het reisdagboek. Bedankt Denemarken, tot de citytrip naar Kopenhagen!

Liefs Wimke

(het reisdagboek is van schrijfwinkel.com)

13 opmerkingen:

  1. Wat een fijne vakantie hebben jullie gehad! Ik ben ook fan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Wimke, je doet mij goesting krijgen om volgend jaar naar Denemarken op reis te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah jaaa moet je doen Lobke! Zoveel leuke dingen te doen met je kindertjes, wel een warme trui meenemen voor 's avonds ;) xx

      Verwijderen
  3. Oh Wimke, prachtige foto's.
    Wij zijn ook 2x op Ajstrup Camping geweest. Wij splitsen onze reis ook vaak in meerdere delen.
    Wat is het mooi geworden bij Moesgaard Museum, reden om nog een keer te gaan.
    Wij waren nu op Sjælland, in Dronningmølle en later op Møn.
    Ook zeer de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is zonde om op 1 plek te blijven. Ik had nog wel op veel meer plekken willen verblijven :)

      Verwijderen
  4. Wat een mooie fotos, ziet eruit als een heerlijke vakantie! En wat een leuk idee voor zo'n dagboekje!! De volgende keer als ik op vakantie ga, ga k, het ook doen!! Lijkt me leuk om later weer terug te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook zo leuk om terug te lezen Babette! En het was inderdaad een mooie vakantie Xx

      Verwijderen
  5. Wat een mooie foto's. Ziet er allemaal super uit. Jammer van die nike's, ook prachtige bordjes zeg. En de B&B ziet er super uit! Zo fijn om alle vakantie herinneringen in boekjes te verzamelen. Ik doe het ook al jaren en heerlijk om af en toe terug te lezen. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk Wimke, mooie foto's heb je gemaakt! x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zie ik bij een beetje surfen zomaar de foto's van de Ajstrup camping het strand waar wij ook drie dagen waren ze zomer. Leuk om de kids op het strand te zien. Die van ons (3 en 1) genoten daar ook enorm. Vooral de steiger vond onze peuterzoon leuk en uitdagend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's! Daar genieten wij dan weer van.
    Wij zijn een paar jaar terug ook naar Denemarken geweest en ook wij vonden het een heerlijk land.

    BeantwoordenVerwijderen