Appel-pruimcrumble en een winnaar






Zo'n continurooster op school heeft nu al zijn voordelen. Ik heb tijd om de stad in te gaan zonder langs alle speelgoedwinkels te hoeven. Uitgebreid lunchen met een vriendin staat weer in de agenda en ik heb tijd om te lekkere dingen te bakken. Uit de Toet en Taartkalender maakte ik de Appelcrumble van Eva (recept van 7 november). Bij gebrek aan appels en een teveel aan pruimen maakte ik een combinatie. 

Wat heb je nodig:

2 appels (ik gebruikte Jonagold, maar andere frisse appels zijn natuurlijk ook prima)
3 grote pruimen
4 eetlepels suiker
1 eetlepel kaneel

deeg:
60 gram boter
25 gram suiker
60 gram bloem / speltbloem
40 gram havermout (Eva gebruikt muesli / cruesli)
snufje zout

Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet je ovenschaal, bakblik of quichevorm in. Meng de 4 eetlepels suiker en 1 eetlepel kaneel en strooi dit over de bodem (alles bedekken, ook de randen). Leg de plakjes appel en pruim netjes op de bodem. Maak nu het kruimeldeeg van de havermout, suiker, bloem, boter en zout. Wanneer je een mooi kruimeldeeg hebt verdeel je dit over de appels en pruimen. Zet de ovenschaal 40 minuten in de oven en serveer als hij nog warm is als nagerecht of bij de koffie. Lekker met een beetje vanillevla of een flinke klots loddige slagroom.

Winnaar!

Zoals ik al noemde komt het recept uit de Toet en Taartkalender van uitgeverij Snor. Zij organiseren op 20 september het Snor festival. Ik mag hier twee kaartjes voor weggeven. Meedoen kon tot en met zondag 30 augustus. Rappapapaaaaa de winnaar van de twee kaartjes is (volgens de random.org): Marrit! Stuur je even je adresgegevens? Dan komen de kaartjes naar je toe. 

Bon appetito!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wimke, dat klinkt echt heerlijk! Ik zie alleen niet de hoeveelheid bloem staan die ik moet gebruiken. Ik heb zin om te gaan bakken, mijn ouders hebben 2 pruimenbomen in hun boomgaard staan.
    Dankje voor het delen!
    Lfs Ing

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jum, dit lijkt me heerlijk!
    Gauw eens maken, we hebben net pruimen van de boom gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joehoe wat een feest dat ik heb gewonnen! Moet ik morgen ook maar een taartje op bakken om dat te vieren! Super dank en tot daar!

    BeantwoordenVerwijderen