Flapjacks bakken


Ken je deze blog nog? Hier bak ik havermout-koekjes met overrrijpe bananen om mee te nemen tijdens een te lopen marathon. Hartstikke gezond. Maar ik beken; die koekjes belandden nog diezelfde avond in de prullenbak. We hebben ze echt geprobeerd. Niet te doen! 

Ik deed nog een poging om koekjes te bakken met havermout als basis, want ik vind havermout als ontbijt en door de granola erg lekker! Ik ging op zoek naar koekjesrecepten met havermout en vond de Flapjacks! De naam alleen is al cool en de koekjes zijn ook nog eens erg lekker :). Oké ze zijn niet verantwoord, maar stukken beter als de gezonde versie. Dit is het recept voor ongeveer 12 Flapjacks.

125 ml agavesiroop of honing
100 gram bruine basterdsuiker
100 gram ongezouten (room)boter 
200 gram havermout
handvol ongezouten noten en rozijnen (optie)

Verwarm de over voor op 180 graden. Bekleed een ovenschaal met bakpapier. Verhit de boter, suiker en agavesiroop. Laat het mengsel niet koken. Zodra de suiker opgelost is spatel je de havermout erdoor. Doe het vuur uit en meng de noten en rozijnen erdoor. Schep het havermout-mengsel in de de overschaal. Druk het beslag wat aan en moet een dikte hebben van ongeveer 2 cm. Zet de overschaal 30 minuten in de oven. Wanneer de Flapjack goudbruin is haal je hem uit de oven en laat hem in de schaal afkoelen. Snij de koek in vierkantjes en serveer met een leuke prikker! 

O ja Flapjacks zijn een typisch Brits 'sticky' koekje. En wil je ook deze leuke circusprikkers maken? Ze staan in het boekje 'ENJOY kinderfeestje magazine'

Fijne dag!

0 reacties:

Een reactie posten