Brownietaart















Ja hoor, daar is de feestmaand! En die gaan we eens flink meepakken. De kerstboom staat te wennen in de garage en er staan genoeg leuk uitjes op de planning. Volgende week vrijdag ga ik naar het Allerhande Kerstfestival in het Spoorwegmuseum in Utrecht waar we aftrappen met om half 9 een kerstontbijt. Vroeg uit de veren en inspiratie voor het kerstmenu opsnuiven. 

Om de feestvreugde te verhogen stuurde Appie een kerstpakket met alle ingrediënten voor een brownietaart met mascarpone en warme kersen.  En omdat ik jullie deze chocoladebom ook gun komt hier het recept:

Ingrediënten
125 gram roomboter + extra om in te vetten
1 vanillestokje
200 gram pure chocolade 85%
3 eieren
150 gram lichtbruine basterdsuiker
1 bakje mascarpone
1 pot kersen (voor de koude variant vlaaivulling kersen)
snuf zout 
2 eetlepels bloem
poedersuiker
amandelsnippers

Bereiding
Verwarm de oven voor op 170 graden. Vet alvast de springvorm (20cm doorsnede) in en bedek de bodem met bakpapier. Smelt de boter in een steelpan. Hak de chocolade in stukjes en doe dit bij de boter. Laat de chocolade helemaal smelten. Snij de vanillestokjes open en schraap het vanillemerg eruit.

Doe de vanillemerg en de eieren in een kom en mix ongeveer 5 minuten tot het licht en luchtig is. Voeg al mixend de basterdsuiker toe. Mix 3 minuten tot het mengsel stijver wordt. Meng 4 eetlepels mascarpone erdoor. De rest bewaar je voor de toplaag. 

Voeg het chocolademengsel, de bloem en een snuf zout door het eimengsel. Schenk het gemixte beslag in de springvorm en bak in ongeveer 45 minuten in het midden van de oven. Als de taart klaar is laat je hem 15 minuten afkoelen en haal dan de springvorm eraf. Laat de taart nog eens 45 minuten afkoelen.

In het originele recept maken ze een toplaag van geklopte mascarpone en warme kersen. Ik maakte een koude variant. Meng een halve bus poedersuiker met de mascarpone zodat de mascarpone zacht en smeuïg wordt. Smeer de mascarponemensel over de afgekoelde taart. Neem een blikje vlaaivulling kersen en verdeel de helft van het blikje over de taart. Voor de finishing touch rooster je een handje vol amandelsnippers in een koekenpan en strooi dit over de kersen. Als laatst kun je nog de cacaostrooier pakken. Strooi rijkelijk, maar hoeft niet. 

Wie weet zie ik je op het festival 7 december en anders wens ik je een fijne feestmaand!

Wimke 

Ooo wat ik helemaal vergeet, deze maand gaat mijn nieuwe website www.wimke.nl de lucht in! Hij is zo gaaf geworden. Ik hou jullie op de hoogte wanneer we dat feestje gaan vieren!

1 opmerking:

  1. Super lekker..kheb nog een pak liggen voor muffins..wie weet dat ik het ga combineren! :) Kben benieuwd naar je website!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen