Recept kwarkbollen


Het weekend is voorbij gevlogen. Ik had zo'n weekend dat ik niet eens een moment had om rustig mijn nieuwe tijdschriften te lezen. Dat ga ik straks doen nadat ik deze blog heb afgemaakt. Vrijdag was ik op pad om vakantiehuizen langs de kust te fotograferen. En gisteren had ik een roeiwedstrijd. Sloeproeien is mijn grootste hobby. Het roeiseizoen is vorige week begonnen, dus ook de eerste wedstrijden zijn van start. Vorige week was de eerste wedstrijd en gisteren de tweede. Er moet flink getraind worden want over vier weken doen we mee aan de Harlingen-Terschelling race. Maar als ik zoals gisteren een wedstrijd heb, ben ik de hele dag van huis. Ik had voor het weekend al kwarkbollen gemaakt, perfect om mee te nemen en als je weinig tijd hebt. Wat ook nog leuk is om te weten is dat ze ook nog eens verantwoord zijn, omdat er geen boter en suiker aan te pas komt. Deze bollen gingen dus mee in de sporttas.


Donderdag bakte ik tien bollen, deze waren binnen twee uren allemaal op. Dus ik verdubbelde het recept en maakte en grote portie voor het weekend. Lekker makkelijk om mee te nemen naar de zwemles of naar de roeiwedstrijden. Ik kreeg dit recept van mijn vriendin Dianne die al erg enthousiast was over de kwarkbollen. 

Wat heb je nodig:
  • 250 ml magere kwark
  • 250 gram bloem
  • 2 eieren
  • 1 zakje bakpoeder
  • snuf zout
  • 1 eetlepel olijfolie
  • rozijnen 

Verwarm de oven voor op 175 graden en leg een vel bakpapier op de bakplaat. Meng alle ingrediënten (behalve de rozijnen) tot een glad beslag Doe dit niet met je handen, want het wordt een plakkerige bende. Ik deed de ingrediënten in een kom en zette de staafmixer erin. Even pureren en je hebt een klontloos beslag als laatste spatel je de rozijnen erdoor. Maak met twee lepels ongeveer 10 bollen. Zet de plaat 20-25 minuten in de oven. Als de bollen goudbruin zijn, zijn ze klaar. Ze zijn heerlijk als tussendoortje, mee in de lunchtrommel, bij de koffie of mee naar de roeiwedstrijden. Bedankt Dianne!

Liefs Wimke


3 opmerkingen:

  1. Dit ziet er heerlijk uit! Ga ik zeker eens maken deze week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MMM jammie!
    Gaat op mijn to bake lijstje dit recept :)
    Dacht er toevallig dit weekend nog aan om ze eens zelf te maken, we kopen ze namelijk vaak bij de bakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jummie! Dit ga ik ook eens proberen! Bedankt voor t recept:)

    BeantwoordenVerwijderen