Poldersafari in 2CV


Als ik vertel dat ik in een dorp woon, krijg ik vast boze blikken. IJlst is geen dorp, maar een van de 11 steden. Maar IJlst voelt wel  als een dorp. Ik kan de meiden gewoon in de supermarkt bij de tv laten zitten zonder dat ik me zorgen hoef te maken. En mijn fiets zet ik eigenlijk nooit op slot. Verder heeft IJlst een historische stadskern (bekend van de Kameleonfilms), supermarkt, kledingwinkel, gezellige kroeg en Biologische boerderij Rispens State. Gisteren had Rispens State open dag. Hoog tijd om deze bioboerderij met roodbont vee eens te bezoeken, want wij waren hier ook nog nooit geweest.


In de wei
Abseilen vanaf de silo ging me wat te ver, maar ik had graag de poldersafari in de knalgele 2CV gedaan. Bente en Madee reden pony, deden oud Hollandse spelletjes, aten ijs en Wopke probeerde een hamburger van de Friese roodbont koe welke Rispens State zelf fokt. Rispens State is een biologisch fokbedrijf voor Friese Roodbont koeien. En dat is best bijzonder, want wist je dat er nog maar 500 roodgekleurde runderen zijn? Rispens State heeft ongeveer 40 roodbont koeien die de hele zomer in de wei staan en in de winter loslopen in de potstal. Een gelukkiger dier geeft betere melk en vlees is hun motto. Dus wij namen een paar kilo biologisch vlees mee naar huis. Dat geeft toch een heel goed gevoel.




0 reacties:

Een reactie posten