Zondagmiddagborrel met homemade hummus



De namiddag is het leukste moment van de zondag. Het is nog te vroeg om te eten, maar een fijn moment om met zijn allen wat lekkers te nemen aan de keukentafel. Wij doen vaak tussen 16:00 uur en 18:00 uur een zondagmiddagborrel met wat lekkere snacks. Bente helpt mee en maakt een dipsausje met haar geheime ingrediënten. Ze gebruikt willekeurig de kruiden en specerijen en voegt deze toe aan de ketchup en mayonaise. Een ware smaakexplosie. Ik maak een andere maar gezonde dipsaus; hummus. 


Wat  heb je nodig:

- 1 blikje kikkererwten (of 300 gram gedroogde kikkererwten)
- olijfolie
- 2 teentjes knoflook
- 1 eetlepel tahini
- sap van 1/2 citroen
- naar smaak paprikapoeder
- peper en zout



Spoel de kikkererwten af en haal het vliesje eraf, dit is even een werkje maar geeft de smeuïgste hummus. Doe alle ingrediënten (behalve de olijfolie) in een keukenmachine. Voeg steeds een scheut olijfolie toe net zolang hij lekker zacht en romig is. Wij eten de hummus met groentechips uit een zak. Ik had een poging gedaan om de chips zelf te maken van bietjes, courgette en zoete aardappel, maar de groentes werden alles behalve knapperig. Tips voor een lekker recept voor chips mag je me natuurlijk sturen (tolsmawimke@gmail.com), ik blijf proberen. Je kunt trouwens ook lekkere borrelnootjes maken van kikkererwten, heel gezond ook.

Bente smulde van haar homemade dipsaus (ketchup, mayo, peper, zout, verse knoflook en cayennepeper).

Fijne dag 


6 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk die zondagmiddagborrels! Bedankt voor het recept, ga hem met de volgende weekend borrel eens uitproberen.

    Groet,
    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaa gezellig he!? Laat je ven weten wat je van de hummus vindt? Ik ben zelf een enorme knoflookliefhebber, maar 1 teentje is ook prima ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga voor de 2 teentjes hoor! Ook groot knoflookfan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben ook echt fan van kikkererwten! Vooral de geroosterde kikkererwten vallen altijd goed in de smaak. En zelf ook een keer hummus gemaakt alleen toen met het zout uitgeschoten....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo makkelijk om hummus zelf te maken hè? Mijn 9 jarige dochtertje maakt het inmiddels ook zelf klaar. Ik heb hem ook wel eens gemaakt met een schepje yochurt erdoorheen, wordt het lekker romig van. Pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n droogoven lijkt me zo lekker om groentechips te maken. pascale x

    BeantwoordenVerwijderen