Soup on Sunday


Soep, een karbonaadje en een saromapudding na. Zo zag ons middageten er bijna altijd uit op zondag. En als het dan een beetje feest was, bakte mijn vader in de garage patat. Toen vond ik het zo saai, dat mijn zussen en ik vaak de slappe lach tijdens het eten kregen.

En nu doe ik hetzelfde. Op zondag eten we soep. En dan eigengemaakte tomatensoep met mozzarella als favoriet. Madee was een dagje op pad en Bente mocht de lievelingssoep maken. We zetten deze heerlijke traditie voort!


Voor wie deze lievelingssoep ook eens wil maken, hier is het recept met een korreltje zout ;).

Wat heb je nodig:

Voor 6 personen

  • (rode) ui
  • 2 tenen knoflook
  • olijfolie
  • blikje tomatenpuree
  • blikje gepelde tomaten
  • 1 groentebouillonblokje
  • basilicum
  • groente naar keus
  • mozzarella
  • 1,5 ltr water
  • rode pesto (optioneel)
  • parmezaanse kaas (optioneel)
  • room (optioneel)


Hoe maak je de soep:
Doe een scheut olijfolie in de pan en fruit de ui en knoflook. Doe het blikje tomatenpuree erbij en zet het even aan (niet zwart laten worden). Voeg de groente (zoals broccoli, courgette, wortel, paprika ed) samen met het blikje gepelde tomaten toe. Vijf minuten laten pruttelen en voeg 1,5 liter water en het bouillonblokje toe. Kook de soep op laag vuur 20 minuten en pureer de soep. Breng op smaak met rode pesto (tomaten-tapenade is ook heerlijk). Serveer mozzarella en basilicum en lekker brood. Ik had een warme Italiaanse bol met avocado, lenteui en tomaat :). Eet smakelijk!

Fijne zondag!

6 opmerkingen:

  1. Mmm , wat ziet dat er lekker uit . Ik ben dol op soep . Deze ga ik ook proberen .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, heel herkenbaar, de (groente of kippe)soep, en het karbonaadje en ook de saroma! Jullie tomaten/mozarella soep klinkt heel lekker. Ga ik ook eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed die soep van jullie! Ook wij betrappen ons erop dat we tradities in stand houden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. soep is altijd een goed idee. leuk recept! En ooh het saromatoetje.....geweldig, da's lang gelee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er uit als een heerlijk soepje Wimke! Fijn ook dat kleine helpende keukenprinsesje. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We hebben gisteren (en vandaag) deze soep gemaakt, met wortel en bloemkool. Heerlijk! Zelfs onze kinderen lusten het!

    BeantwoordenVerwijderen