De minimoestuin voor kinderen


Heb jij ze al, moestuinmini's? Zaterdag kreeg ik mijn eerst 5 mini's bij de Appie. Een mini is een gedroogd schijfje aarde met daarbij een klein potje en een doekje met zaadjes erin. Schenk 50 ml water bij het droge schijfje en deze vermenigvuldigd zich wel 4 keer van zijn eigen grootte. Dat is al pure magie! 


De volgende dag reed ik weer naar de winkel, want de meisjes waren niet meer te houden, we gingen aan de slag. Ik haalde een zak potgrond, het bijbehorende informatieboekje en nog wat meer zaadjes om nog wat potten te vullen. De mini's zijn een hele leuke manier om de meisjes (en mezelf) alles te leren over zaaien, ontkiemen, verpotten en oogsten.


Vorig jaar legde ik ook een minimoestuin aan. Toen kreeg ik hele leuke tips voor boeken en sites voor de startende moestuinier. Zonde om niet te delen. Dan kunnen jullie deze tips ook mooi gebruiken als je een tuintje aanlegt:

Internetsites en blogs
De makkelijke moestuin van Jelle - Eigenlijk staat op deze site alles wat je moet weten over tuinieren. Onder het kopje stappenplan laat hij met plaatjes zien hoe je in 10 stappen een makkelijke moestuin aanlegt. 

De tuin op tafel - een overzichtelijke site met prachtige foto's. Onder het kopje Grow-it staan allemaal bruikbare tips en recepten van eigen geteelde groente.

Blog: Mme ZsaZsa vertelt - Op een verfrissende en grappige manier vertelt Mme Zsazsa over haar gezin, eigen aangelegde moestuin en deelt ze recepten. O ja en ze heeft ook een heel mooi boek geschreven over de Moestuin.

Blog: Floors moestuin - Zo leuk om te zien hoe Floor helemaal zelf haar eigen moestuin heeft aangelegd. Floor doet me denken aan mijn zus. Mijn zus Henny heeft samen met haar man een eigen moestuin. Zij eten net als Floor zo vaak mogelijk uit eigen tuin. Stoer!

Boeken
De familie moestuin van Modeste Herwich - deze tip heb ik een paar keer gekregen. Dus ongetwijfeld een topboek ;).

Jelle's tuinschrift - Dit is het moestuinboek van Jelle (de makkelijke moestuin) voor kinderen. Het boek gaat over Sep en Roos. Zij willen graag een moestuin, maar wonen in de stad. Mooie illustraties en net zo overzichtelijk als de site van Jelle.

TV
Ga kijken naar Maartens moestuin, echt! Via deze link kun je de afleveringen van vorig jaar terugkijken. Na 1 aflevering ben je helemaal zen en heb je zin om de tuin in te duiken.

Ik ben vast nog een heleboel goede boeken en sites vergeten, schroom niet om ze hier nog even te noemen! De komende tijd ga ik jullie hier op de blog en op Instagram op de hoogte houden van onze minimoestuin.

Fijne week!



8 opmerkingen:

  1. Ik heb ze dit weekend ook gekregen en ze staan al klaar om samen met de dochter aan te pakken. Goed dat AH nu ook in België zit, met zo'n dingen kunnen ze nog verrassen.
    En ik word ook helemaal blij van de bordjes en kopjes op jouw foto's. Bij een vorige post zag ik ook al zo'n mooie bordjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaaa wij hebben ze hier ook, onwijs leuk. Ik las alleen dat je ze nu nog niet moest planten omdat je ze pas na IJsheiligen (11 t/m 14 mei ofzo) in de volle grond kunt zetten vanwege nachtvorst. Leuk om het zo te zien groeien en bloeien he? Al denk ik dat er straks maar 1 aardbeitje aan zo'n plantje hangt. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. #100daysof_minimoestuin de volgende? Ik zit er klaar voor hoor haha, vensterbank vol met potjes hier. Over paar weken verhuizen we ze richting dak en dan na 100 dagen een instadiner? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke potjes inderdaad, zoals Petra al zei. Vooral die met het gezichtje en het wolkje. Waar komen die vandaan? :)

    Succes met de moestuinmini's, wij zijn er ook mee aan de slag gegaan! Zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @merel Dank je wel! het potje met het gezichtje is van Meijer Lavigne en het wolkje van Bloomingville kids

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @eliane Doen we! :) Ik ben benieuwd wat en hoeveel we gaan oogsten! Op naar de 100days..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een super leuke blogpost, ik zie dat ik erin word vernoemd :) ik voel me vereerd dankjewel!! Als je vragen hebt over de tuintjes let me know!! Groetjes Floor - Floors moestuin

    BeantwoordenVerwijderen